Integrowana Produkcja Roślin

Integrowana Produkcja jest systemem produkcji, w którym wykorzystuje się  nowoczesne metody i środki w celu wytworzenia bezpiecznych dla  konsumenta produktów, przy minimalizacji negatywnego wpływu na  środowisko.

Produkcja w tym systemie łączy w sobie elementy rolnictwa ekologicznego, integrowanej ochrony roślin, a także najnowsze osiągnięcia postępu technologicznego i biologicznego.

Zarówno nawożenie jak i ochrona roślin opiera się na racjonalnej analizie zagrożeń ze strony patogenów i potrzeb uprawianych roślin, jednocześnie uwzględniając wpływ produktu na zdrowie konsumentów, dzięki czemu uzyskiwane plony charakteryzują się najwyższą jakością.

Szczególną cechą kontroli przeprowadzanych w ramach certyfikacji gospodarstw prowadzących Integrowaną Produkcję są szczegółowe analizy produktu końcowego, nie tylko pod kątem pozostałości środków ochrony roślin, ale także metali ciężkich, azotanów i azotynów.

W celu sprostania tego typu wyzwaniom konieczne jest łączenie metod biologicznych, chemicznych i agrotechnicznych oraz przestrzeganie zasad Dobrej Praktyki Rolniczej.

Oznacza to m.in. konieczność stosowania płodozmianu, nawożenia opartego nie tylko na nawozach sztucznych, ale również organicznych czy też stosowaniu biologicznych metod ochrony roślin w celu zniwelowania użycia środków chemicznych.

Prowadzenie upraw zgodnie ze standardami IP niesie za sobą szereg korzyści nie tylko dla środowiska naturalnego i krajobrazu,ale również dla producenta, umożliwiając uzyskiwanie wyższych cen za zebrane plony, których jakość potwierdzona jest certyfikatem oraz wsparcia dochodów dla  producentów w ramach Ekoschematu Integrowana Produkcja (zgodnie  z  przepisami art. 30 ustawa z dnia 8 lutego 2023 r. o  Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 (Dz. U. poz. 412 z późn. zm.).

Produkty pochodzące z certyfikowanej produkcji integrowanej mogą być  znakowane logo IP poświadczającym zgodność procesu produkcji z wymogami tego standardu, a takiego statusu produktów coraz częściej wymagają odbiorcy tacy jak sieci sklepów wielkopowierzchniowych  czy  też  podmioty zajmujące się eksportem.